پیشرفت تحصیلی
تقویت مهارت های فراشناختی دانش آموزان هنرستانی
تعریف فراشناخت
فراشناخت به استعدادِ درک و کنترل مطلب مورد يادگيري گفته مي شود و نقش بسيار مهمي در بهبود و گسترش عملکردهاي شناختي دارد و مي تواند مهارت هاي يادگيري فراگيران را توسعه بخشد. فراگير بايد در يادگيري خود نقش فعالي داشته باشد و ياد بگيرد که يادگيري خود را ارزيابي کند و اگر روش های يادگيري اش موفق نبود، از روش های جديد استفاده کند.
مهارت های فراشناختی ، نقشي اساسي در يادگيري موفقيت آميز ايفا مي کند و هر چه توانايي هاي شناختي فراگير بالاتر باشد، فرآيند يادگيري موفقيت آميزتر خواهد بود. دانش آموزان هنرستانی باید سعی در تقویت این مهارت داشته باشند. فراشناخت یعنی مدیریت مطلب مورد يادگيري ، یعنی دانش آموز هنرستانی بتواند بر مراحل یادگیری خود تسلط پیدا کند شفافیت در انجام یادگیری باعث بهبود مهارت های فراشناختی می شود.
هنگام مشاوره با تعدادی از دانش آموزان ، شاهد آن هستیم که دانش آموز توانایی مدیریت و کنترل مفاهیمی که فراگرفته را ندارد به گونه ای که وقتی سوالی در مورد نحوه یادگیری یا نحوه ی پیشرفت دروس مطالعه شده از وی پرسیده می شود دانش آموز خیلی گنگ صحبت می کند به شکلی که دقیقا خودش هم نمی داند در هفته گذشته و حین اجرای برنامه چه کرده است در این شرایط و در جلسه مشاوره به خاطر اینکه عملکرد دانش آموز در هفته گذشته شفاف نبوده نمی توان در مورد نقاط قوت و ضعف دانش آموز خیلی دقیق صحبت کرد پس دانش آموز و مشاور باید با همکاری هم به شفافیت روند مطالعه کمک کنند .
دپارتمان مشاوره هنرستان یار همواره در کنار دانش آموزان به تقویت این مهارت می پردازد در زیر به مواردی که در این راه برای دانش آموزان موثر است پرداختیم. دانش آموزان هنرستانی می توانند با تمرین و تقویت این راهکارها ، مهارت های مطالعاتی و فراشناختی خود را افزایش دهند و تحول زیادی در یادگیری خود رقم بزنند.
استفاده از دفترچه برنامه ریزی هنرستان یار
دانش آموز وقتی با دفترچه برنامه ریزی کارهای خود را پیش بینی و بعد از انجام کار زمان را ثبت می کند علاوه بر شفافیت و مشخص شدن مسیر مطالعه اش در هفته ، روند کار را هم لمس می کند می تواند نقاط ضعف و قوت اجرای کار را ببیند و برای بهبود روند تلاش کند وقتی یک مسیر واضح و شفاف باشد می توان همه مسیر را دید و اشکالاتی که در مسیر هست را رفع کرد.
گفتگو راجع به برنامه مطالعاتی
یکی از فواید کنفرانس های کلاسی برای دانش آموزان این است که دانش آموز زمانی می تواند کنفرانس خوبی داشته باشد که بر تمامی مطالب مسلط باشد یا زمانی شما می توانید به آموز مطلبی بپردازید که بر آن مطلب کامل مسلط باشید . معمولا دانش آموزانی که از مهارت های فراشناختی بالایی برخوردارند در مورد برنامه های اجرایی ، برنامه های مطالعاتی آینده ، هدف گذاری و دیگر مطالب می توانند خیلی خوب صحبت کنند و توضیح بدهند از این رو برای تقویت این مهارت دانش آموزان باید سعی کنند در مورد خود و برنامه ای که در حال اجرای آن هستند و روند مطالعاتیشان با دوستان ، اولیا و مشاور صحبت کنند.
دسته بندی و طبقه بندی مطالب
یکی از راه هایی که می تواند بسیار به مسلط شدن دانش آموز در مسیر مطالعه کمک کند دسته بندی و تیپ بندی مطالب است . استفاده از درخت های یادگیری و نکته برداری با شکل و علامت و نشانه دار کردن مطالب که شبیه به هم هستند بسیار مفید است .
تعیین روش و استراتژی مطالعه برای هر درس
دانش آموزان متوسط همه درسها را مثل هم میبینند و به یک روش با همه دروس برخورد می کنند . هر درس ویزگی ها و چالش های خاص خودش را دارد با هر درس باید با یک روش روبرو شد دانش آموزان هنرستانی باید برای هر درس استراتژی داشته باشند بدانند که تسلط بر این درس از چه راهی محقق می شود. درس ها به طور کلی به چند دسته تقسیم می شوند.
اصلی ترین هدف ما در دپارتمان مشاوره هنرستان یار ، رشد همه جانبه دانش آموز است . یکی از مواری که در موفقیت تحصیلی و شغلی دانش آموزان بسیار موثر است مهارت های فراشناختی است برای تقویت این مهارت در دانش آموزان هنرستانی همواره فعال بودیم و در جلسات مشاوره به تقویت این مهارت می پردازیم.
هنرستان یار حامی دانش آموزان هنرستانی سراسر کشور

دپارتمان مشاوره هنرستان یار