گرافیک

معرفی رشته

گرافیک یعنی هنر انتقال (ارتباط) دادن یک پیام از طریق تصویر به مخاطب ، عنوان گرافیک از واژه ی یونانی (GRAPHEIN)گرفته شده که به معنای حکاکی، نگاشتن، طراحی و رسامی است. طراحی گرافیک (Graphic design)، بکارگیری تکنیک های مختلف خلق آثار دوبعدی بر روی سطوح مختلف نظیر کاغذ، دیوار، بوم، فلز، چوب، پارچه، پلاستیک، نمایشگر رایانه، سنگ و … است که در جهت رساندن پیامی خاص به بیننده انجام بپذیرد.

تولد و توسعه گرافیک زمانی شکل گرفت که عصر صنعتی شدن و تولید انبوه کالای صنعتی و غیر صنعتی آغاز شد و برای معرفی انبوه کالاها نیاز به تبلیغ پیدا شد تا مشتری در انتخاب خود دچار سردرگمی نشود. طبیعی است که برای عموم مردم تبلیغ کردن نیازمند زبان مشترکی بود که از تلفیق خطوط، رنگ ها و علامت هایی باشد که تصویر شکل گرفته بتواند خواسته تولید کننده محصول را برآورده سازد.

رشته پر رمز و راز گرافيك در همه محيط‌ها با همه سلایق براي خود جایي باز كرده و در ارتباط با صنعت نيز به هنرنمايي پرداخته است. گرافيك زبان تصويري است. استفاده از علائم، سمبل‌ها، خطوط، منحني‌ها و نماد‌ها در كنار رنگ‌هاي موزون و حساب شده دنيايي از حرف و معنا را در خود جاي داده است.

دانش‌آموزي كه گرافيك را انتخاب مي‌كند در رساندن فكر خود سرعت، گيرايي و ماندگاري را در سطحي گسترده منتشر كرده و البته با همه اين جذابيت‌ها نظر دانشجويان اين رشته دال بر گراني وسائل كار گرافيكي مي‌باشد. گرچه امكانات نيروي متخصص در اين رشته نامحدود است. داشتن روحيه اجتماعي خوب مي‌تواند دانشجو را با سلایق مختلف آشنا ساخته و در مورد استفاده از طرح‌ها و رنگ‌ها و نماد‌ها او را موفق‌تر از ديگران نمايد.

دانشجوی‌ ارتباط‌ تصویری‌ باید علاوه‌ بر خلاقیت‌، عاشق‌ این‌ کار بوده‌ و طراحی‌ قوی‌ و زبردست‌ باشد. چون‌ طراحی‌ اساس‌ کار یک‌ گرافیست‌ است‌ و در ضمن‌ باید با رنگ‌ به‌ عنوان‌ عامل‌ تکمیل‌کننده‌ فرم‌ آشنا باشد. همچنین‌ یک‌ طراح‌ باید با شاخه‌های‌ مختلف‌ هنری‌ آشنایی‌ کامل‌ داشته‌ باشد. چون‌ یک‌ گرافیست‌ امکان‌ دارد از تکنیک‌های‌ عکاسی‌، چاپ‌، خوشنویسی‌، نقاشی‌، طراحی‌ صنعتی‌، اصول‌ و مبانی‌ صنایع‌ دستی‌ در کارش‌ استفاده‌ کند‌ و پیام‌ مورد نظرش‌ را به‌ مرحله‌ اجرا برساند. بالاخره‌ هنرمند این‌ رشته‌ لازم‌ است‌ با علومی‌ مثل‌ جامعه‌شناسی‌، روانشناسی‌، بازاریابی‌ و ادبیات‌ آشنا باشد. زیرا یک‌ پیام‌ تبلیغاتی‌ باید با توجه‌ به‌ مخاطب‌ آن‌ ساخته‌ شود؛ یعنی‌ باید توجه‌ داشت‌ که‌ مخاطب‌ این‌ پیام‌ از نظر فرهنگی‌، اقتصادی‌ و خواسته‌ها و علایق‌ در چه‌ سطحی‌ است‌. گفتنی‌ است‌ که‌ دانشجویان‌ این‌ رشته‌ به‌ صورت‌ نیمه‌متمرکز گزینش‌ می‌شوند؛ یعنی‌ علاوه‌ بر آزمون‌ علمی‌، استعداد و خلاقیت‌ دانشجویان‌ در یک‌ آزمون‌ عملی‌ نیز سنجیده‌ می‌شود

گرافیک حرفه مورد نیاز امروز است که بخش بزرگی از ان را تبلیغا ت در بر می گیرد.گسترش روز افزون آموزش فنی و حرفه ای در ایران توسعه همه جانبه در تمامی رشته ها را طلب می کند.براین اساس در چند سال گذشته رشته گرافیک در بیشتر هنرستان ها ایجاد شده است

بعد از گرفتن دیپلم از یکی از هنرستان های فنی و حرفه ای یا کاردانش و پس از ورود به دانشگاه دانشجو باید برای اخذ مدرک کاردانی واحد هایی را با موفقیت بگذراند سپس برای گرفتن لیسانس باید در مقطع کارشناسی ناپیوسته وارد دانشگاه شود. برای مقطع کارشناسی ناپیوسته یا همان کاردانی به کارشناسی دانشگاه ها دانشجو را براساس معدل یا آزمون(کنکور) و یا بدون معدل و کنکور پذیرش و ثبت نام می کنند