5
(1)

راه های ادامه تحصیل هنرستانی ها در دانشگاه

اخیراً با تغییراتی که در کنکور صورت گرفته، راه های ادامه تحصیل هنرستانی ها در دانشگاه متنوع و گوناگون شده. اگر دانش آموز هنرستانی هستی در این مقاله به طور کامل برات توضیح میدیم که چه راه هایی برای ادامه تحصیل در دانشگاه پیش رو داری.

راه 1: ادامه تحصیل هنرستانی ها در دورۀ کاردانی دانشگاه دولتی (فنی و حرفه‌ای)

در این دوره شما دو سال تحصیل می کنید و بعد از دریافت مدرک کاردانی از دانشگاه فنی و حرفه ای، میتونید با معدل کل دورۀ دو سالۀ کاردانی خودتون در مقطع کارشناسی ناپیوسته به مدت دو سال تحصیل کنید و لیسانس بگیرید.

دقت کنید که ادامه تحصیل هنرستانی ها در رشته های «شبکه­ و ­نرم ­افزار»، «حسابداری»، «تربیت ­بدنی»، «الکتروتکنیک» و «مکانیک ­خودرو» از طریق کنکور هنرستان در سایر رشته ها بر اساس معدل کل دانش آموز در سه سال دهم، یازدهم و دوازدهم انجام میشه. منابع و اطلاعات لازم برای کنکور فنی و حرفه ای 1403 رو میتونید در لینک زیر ببینید:

همه چیز در مورد کنکور فنی 1403

اگر دانش آموز 5 رشتۀ کنکوری هستی، میتونی با خدمات صفر تا صد هنرستان یار بهترین نتیجه رو در کنکور هنرستان کسب کنی و جزء رتبه برترهای کنکور فنی سال 1403 باشی.

خدمات صفر تا صد هنرستان یار برای کنکور فنی 1403

اگر دانش آموز سایر رشته ها (مثل گرافیک، طراحی دوخت، الکترونیک، معماری و . . .) هستی، درس های سه سال هنرستانت رو خوب بخون تا معدل بالایی بگیری و بتونی در بهترین دانشگاه ها ادامه تحصیل بدی.

بهترین دانشگاه ها: شریعتی، ولیعصر، شمسی پور، انقلاب اسلامی، کرج، منتظری مشهد، مهاجر اصفهان

روش ثبت نام و انتخاب رشته: از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org

زمان ثبت نام و انتخاب رشته: از 17 تا 24 تیر ماه 1403

زمان برگزاری کنکور کاردانی فنی: 2 شهریور 1403

راه 2: ادامه تحصیل هنرستانی ها در دورۀ کاردانی دانشگاه آزاد

راه دوم ادامه تحصیل هنرستانی ها در دانشگاه ثبت نام در دوره های کاردانی دانشگاه آزاد اسلامی هست.

دقت کنید که دورۀ کاردانی دانشگاه آزاد برای تمام رشته ها بر اساس معدل کل سه سالۀ هنرستان انجام میشه و احتمال قبولی هنرستانی ها در دورۀ کاردانی دانشگاه آزاد نسبتاً بالاست.

دانشگاه ها: دقت کنید که دانشگاه های علوم تحقیقات، تهران جنوب، تهران شمال، تهران مرکز، تهران غرب و تهران شرق در دورۀ کاردانی ثبت نام ندارند و تنها گزینه برای دانش آموزان تهرانی ثبت نام در دانشگاه واحد یادگار امام شهرری است.

روش ثبت نام: شما میتونید حوالی مرداد ماه به سایت ثبت نام دانشگاه آزاد به نشانی www.azmoon.org مراجعه و ثبت نام کنید.

راه 3: ادامه تحصیل هنرستانی ها در دورۀ کاردانی دانشگاه علمی کاربردی

برای ادامه تحصیل در دانشگاه جامع علمی کاربردی باید حوالی مرداد ماه به سایت دانشگاه به نشانی www.uast.ac.ir مراجعه کنید و اطلاعیه های سایت رو برای ثبت نام و انتخاب رشته پیگیری کنید.

دقت داشته باشید که انتخاب رشته در دانشگاه جامع علمی کاربردی فقط بر اساس معدل کل سه سالۀ هنرستان انجام میشه. با توجه به استقبال کم، احتمال قبولی دانش آموزان هنرستانی در این دانشگاه بسیار زیاد هست.

راه 4: ادامه تحصیل هنرستانی ها در دورۀ کارشناسی دانشگاه دولتی (با آزمون)

تمام دانش آموزان برای ادامه تحصیل در دوره های کارشناسی دانشگاه های دولتی و غیرانتفاعی معتبر باید از طریق شرکت در کنکور سراسری اقدام کنند. کنکور سراسری هر ساله در پنج گروه آزمایشی ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان برگزار میشه و دانش آموزان هنرستانی میتونن بعد از شرکت در کنکور سراسری، با استفاده از رتبۀ کسب شده اقدام به انتخاب رشته کنند.

باید توجه داشته باشید که دانش آموزان هنرستانی تقریباً هیچ کدوم از منابع کنکور سراسری رو در هنرستان نخوندن و در امتحانات نهایی دبیرستان هم شرکت نمیکنن. پس در رقابت بالای دانش آموزان نظری در کنکور سراسری، شانس بسیار بسیار کمی برای قبولی در دانشگاه های معتبر دارن.

بهترین دانشگاه ها: تهران، شریف، شهید بهشتی، امیرکبیر، علم و صنعت، خواجه نصیر، علم و فرهنگ

روش ثبت نام و انتخاب رشته: از طریق سایت سازمان سنجش کشور به نشانی www.sanjesh.org

زمان ثبت نام: از 7 تا 12 فروردین ماه 1403

زمان برگزاری کنکور سراسری: روزهای 7 و 8 تیر ماه 1403

راه 5: ادامه تحصیل هنرستانی ها در دورۀ کارشناسی دانشگاه دولتی (با معدل)

تمام دانش آموزان می توانند برای ادامه تحصیل با معدل کل سه سالۀ هنرستان در برخی دانشگاه های دولتی و غیرانتفاعی ثبت نام کنند.

باید دقت داشته باشید که عمدتاً واحدهای مختلف دانشگاه پیام نور یا رشته های کم تقاضا به صورت بدون آزمون و با شرط معدل اقدام به ثبت نام دانشجو می کنند و تحصیل در این رشته ها توصیه نمیشه.

راه 6: ادامه تحصیل هنرستانی ها در دورۀ کارشناسی دانشگاه آزاد (با آزمون)

ثبت نام و انتخاب رشته در بعضی از رشته های دورۀ کارشناسی دانشگاه آزاد بر اساس رتبۀ کنکور سراسری انجام میشه. در واقع شما باید بعد از شرکت در کنکور سراسری و مشخص شدن رتبۀ خودتون نسبت به انتخاب رشته و ثبت نام اقدام کنید.

دقت به این نکته خیلی مهمه که معمولاً دانش آموزان رشته های نظری که شانس قبولی در دانشگاه های دولتی و غیرانتفاعی معتبر را ندارند، ظرفیت رشته های با آزمون دانشگاه آزاد رو پُر می­کنند و احتمال قبولی دانش آموزان هنرستانی در این رشته ها کم هست.

دانشگاه ها: علوم تحقیقات، تهران جنوب، تهران شمال، تهران مرکز

روش ثبت نام: بعد از شرکت در کنکور سراسری و دریافت رتبه، میتونید با مراجعه به سایت www.azmoon.org اقدام به انتخاب رشته در دوره های کارشناسی پیوسته دانشگاه آزاد کنید.

راه 7: ادامه تحصیل هنرستانی ها در دورۀ کارشناسی دانشگاه آزاد (با معدل)

هنرستانی ها برای ادامه تحصیل در دوره های بدون آزمون دانشگاه آزاد میتونن بر اساس معدل کل سه سالۀ هنرستان خودشون اقدام کنن.

معمولاً قبولی هنرستانی ها با رشته های هنری در دورۀ کارشناسی دانشگاه آزاد نسبتاً راحت هست ولی دانش آموزان رشته های فنی مثل کامپیوتر، برق و مکانیک به دلیل رقابت با دانش آموزان نظری شانس کمی برای قبولی در این رشته ها دارن.

روش ثبت نام: برای ثبت نام و انتخاب رشته در دوره های بدون آزمون دانشگاه آزاد باید اواسط مرداد ماه به سایت www.azmoon.org مراجعه و انتخاب رشته کنید.

جمع بندی

در این مقاله هفت راه ادامه تحصیل هنرستانی ها در دانشگاه های مختلف و دوره های گوناگون بررسی شد. البته بهتره به نکات زیر در انتخاب مسیر توجه کنید:

نکته 1: برای ادامه تحصیل از طریق راه 4 و 6 باید در کنکور سراسری با دانش آموزان نظری رقابت کنید و عدم مطالعه منابع کنکور سراسری میتونه شانس شما رو برای قبولی به شدت کم کنه.

نکته 2: برای ادامه تحصیل در راه های 1 و 2 و 3 شما فقط با سایر دانش آموزان هنرستانی رقابت می کنید، ولی در راه های 4 و 5 و 6 و 7 شما علاوه بر سایر هنرستانی ها، با دانش آموزان نظری هم رقابت می کنید.

نکتۀ 3: در راه ادامه تحصیل 7، ضریب تأثیر معدل برای دیپلمه های نظری 100 و برای دیپلمه های هنرستان 51 لحاظ میشه. همین مسأله باعث کاهش بسیار زیاد شانس قبولی هنرستانی ها میشه.

نکتۀ 4: پذیرش کاردانی به کارشناسی در تمام رشته ها و تمام دانشگاه ها از طریق معدل انجام میشه و از سال 1400 کنکور کاردانی به کارشناسی حذف شده است.

نکتۀ 5: مدرک کارشناسی (لیسانس) که هنرستانی ها از طریق دورۀ کاردانی به کارشناسی دریافت می کنن مورد تأیید وزارت علوم و کاملاً معتبر است.

برای تصمیم گیری در مورد مسیر ادامه تحصیل بهتره پاسخ سؤالات زیر رو مشخص کنید:

  1. میخواید در دورۀ کارشناسی ادامه تحصیل بدید یا در دورۀ کاردانی؟
  2. میخواید در کنکور سراسری یا کاردانی فنی شرکت کنید یا فقط با معدل در دانشگاه ثبت نام کنید؟
  3. هزینه های تحصیل در دانشگاه چقدر براتون مهمه؟
  4. با توجه به رشته ای که دارید از کدوم راه های ادامه تحصیل هنرستانی ها میتونید استفاده کنید؟

قطعاً با جمع بندی پاسخ این سؤالات میتونید مسیر خودتون رو مشخص کنید و با قدرت این مسیر رو در پیش بگیرد.

سؤالی داری، بپرس

اگر در تعیین راه ادامه تحصیل خودتون سؤال یا راهنمایی نیاز داشتید حتماً در ادامه برامون پیام بذارید تا با راهنمایی های مشاورین ما بهترین مسیر رو انتخاب کنید.

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازها: 5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید!

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
10 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علیرضا
6 ماه قبل

معدل در کنکور فنی چقدر تاثیر داره؟ ما سال دوازدهم امتحانمون نهاییه؟

پاسخ به  علیرضا
6 ماه قبل

سلام آقای علیرضا
معدل در کنکور فنی و حرفه ای تاثیر ندارد
امتحانات پایانی سال دوازدهم به صورت مدرسه ای برگزار می شود و هنرستانی ها امتحان نهایی ندارد.

نوید
6 ماه قبل

به نظرتون علمی کاربردی بهتره یا دانشگاه آزاد؟

پاسخ به  نوید
6 ماه قبل

انتخاب علمی کاربردی یا دانشگاه آزاد بستگی به شرایط شما داره
دانشگاه آزاد نسبت به علمی کاربردی: اعتبار مدرک بیشتر – اساتید و امکانات آموزشی قوی تر – سخت گیری بیشتر – پذیرش هم با کنکور هم با معدل

علمی کاربردی نسبت به آزاد: تنوع رشته ای بیشتر – تعداد مراکز بیشتر، زمان کلاس و ترم کمتر – پذیرش با معدل

مریم رحیمی
6 ماه قبل

سلام . ببخشید یه سوال داشتم،
رشته انیمیشن کنکور داره؟ یا بر اساس شرط معدل انجام میشه؟
این چند تا دانشگاه که گفتید خوبه مثل شریعتی و … کارشناسیه یا کاردانی؟ و بر اساس معدل ؟ دختر من سال دیگه میخواد بره رشته انیمیشن …

پاسخ به  مریم رحیمی
6 ماه قبل

سلام
پذیرش دانشجو در رشته انیمیشن برای دانشکده های فنی و حرفه ای مثل شریعتی و … با معدل سه سال دیپلم هست و کنکور نداره

پذیرش دانشجو در این رشته در کارشناسی در بعضی از دانشگاه ها با کنکور سراسری هنر و در بعضی از دانشگاه ها از طریق معدل انجام می شود.

Fateme
3 ماه قبل

سلام مدرک دانشگاه دولتی فنی حرفه ای معتبر تر و بهتره یا دانشگاه آزاد؟

پاسخ به  Fateme
1 ماه قبل

سلام هر دو مدرک از وزارت علوم صادر میشن و اعتبار لازم رو دارن

محراب
1 ماه قبل

سلام ببخشید من سال اخر رشته مکانیک هستم ب نظرتون میتونم دانشگاه های اصفهان رو انتخاب کنم و قبول شم؟

پاسخ به  محراب
1 ماه قبل

سلام موقع ثبت نام کنکور فنی در 17 تیر 1403 شما 50 تا اولویت میتونین انتخاب کنین که میتونه از دانشگاه های مختلف و شهرهای مختلف باشه بعد از اعلام نتایج در اواخر شهربور مشخص میشه شما کدوم شهر و دانشگاه قبول شدید.

دسته بندی

10
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x