رشته کامپیوتر در هنرستان: ویژگی ها، ادامه تحصیل و بازار کار

3.5
(2)

گوشی های هوشمند، رایانه های قابل حمل، تراکنش های مالی، هوش مصنوعی، خانه های هوشمند و . . . همگی نمونه هایی از نفوذ رشته کامپیوتر در زندگی بشر هستند. رشتۀ کامپیوتر یکی از به روزترین زمینه های علمیه که با سرعت بسیار زیادی در حال رشده. در سال های اخیر، تعداد بسیار زیادی از دانش آموزان به رشته کامپیوتر علاقه مند شدن و به دنبال ادامه تحصیل و کار در این حوزه هستن. در ادامه رشته کامپیوتر رو از جنبه های مختلف بررسی می کنیم:

رشته کامپیوتر هنرستان

رشته کامپیوتر در هنرستان یا دبیرستان؟!

معمولاً دانش آموزان از پایۀ نهم رؤیای ادامه تحصیل در رشته کامپیوتر رو در ذهن دارن. برای ادامه تحصیل در رشتۀ کامپیوتر، شما میتونید هم وارد دبیرستان بشید و هم در هنرستان به تحصیل خودتون ادامه بدید. اگر علاقه مند به رشتۀ کامپیوتر هستید، در پایۀ نهم سه انتخاب دارید:

1- رشته شبکه و نرم افزار در هنرستان فنی و حرفه ای:

در این رشته از ابتدا به صورت عملی با رشته کامپیوتر آشنا میشید و دانش و مهارت رو در کنار هم یاد میگیرید. در هنرستان معمولاً دروس کاربردی تر از دبیرستان هست و در پایان سه سال هنرستان، شما علاوه بر امکان تحصیل در دانشگاه، شانس ورود به بازار کار در رشته تخصصی خودتون رو هم دارید.

2- رشته های مرتبط با کامپیوتر در هنرستان کاردانش:

رشته های زیادی مرتبط با رشتۀ کامپیوتر وجود داره که شما میتونید در هنرستان های کاردانش به تحصیل اون رشته های بپردازید. در ادامه، رشته های کاردانش مرتبط با رشته کامپیوتر رو میبینید:

  • برنامه نویسی پایگاه داده
  • تصویرسازی دیجیتالی
  • عیب یابی سیستم های رایانه ای
  • تولید و توسعه دهنده پایگاه های اینترنتی
  • تولید کننده چندرسانه ای
  • برنامه نویسی بازی های رایانه ای
  • تولید محتوای الکترونیکی
  • طراحی و توسعه صفحات وب

همونطور که از عناوین رشته های کاردانش مشخصه، شما در این رشته ها مباحث تخصصی تری رو میخونید. معمولاً مباحث تئوری در این رشته ها از رشته کامپیوتر (شبکه و نرم افزار) در هنرستان فنی و حرفه ای کم تر و کارگاه های عملی این رشته بیشتر هست.

3- رشتۀ ریاضی – فیزیک در دبیرستان:

اگر شما وارد رشتۀ ریاضی – فیزیک دبیرستان بشید، در طول سه سال تنها مباحث تئوری ریاضی، فیزیک و شیمی به شما آموزش داده میشه. در پایان دبیرستان مهارتی برای ورود به بازار کار ندارید ولی احتمالاً از نظر تئوری قوی هستید.

مقایسۀ مسیرهای هنرستان و دبیرستان برای رشته کامپیوتر

رشته

در متوسطه دوم

یادگیری

مباحث تئوری

یادگیری

مباحث عملی

سختی تحصیل

شبکه و نرم افزار

در فنی و حرفه ای

متوسط

زیاد

متوسط

رشته های

مرتبط با کامپیوتر

در کاردانش

کم

زیاد

کم

رشته ریاضی-فیزیک

در دبیرستان

زیاد

کم

زیاد

رشته کامپیوتر در دانشگاه

رشته کامپیوتر در دانشگاه یکی از جذاب ترین و پرتقاضاترین رشته ها در کشور به شمار میاد. معمولاً رتبه های برتر کنکور در این رشته ادامه تحصیل میدن. شما برای قبولی در رشته کامپیوتر باید با دانش آموزان قوی هنرستانی و دبیرستانی رقابت کنید. فارغ از اینکه شما در هنرستان تحصیل کرده باشید یا دبیرستان، برای ورود به دانشگاه در رشته کامپیوتر باید یکی از سه راه زیر رو انتخاب کنید:

1- کنکور سراسری:

دانش آموزان رشته ریاضی برای ورود به دانشگاه در کنکور سراسری ریاضی شرکت میکنن. البته هنرستانی ها هم میتونن در این کنکور شرکت کنن. ولی به دلیل اینکه منابع و کتاب های دروس ریاضی، فیزیک و شیمی رو نخوندن و رقابت در این رشته ها هم بسیار بالاست، شانس قبولی هنرستانی ها در کنکور سراسری خیلی پایینه. در صورت قبولی در کنکور سراسری شما چهار سال در رشتۀ مهندسی کامپیوتر تحصیل میکنید و مدرک کارشناسی (لیسانس) میگیرید.

دانشگاه های برتر: شریف، تهران، امیرکبیر، علم و صنعت، شهید بهشتی، خواجه نصیر، علم و فرهنگ و . . .

گرایش ها در دانشگاه: اخیراً رشته مهندسی کامپیوتر در دانشگاه بدون گرایش ارائه میشه و دانشجویان در دو ترم آخر تحصیلات خودشون واحدهای تخصصی مورد علاقه اشون از سه حوزۀ مهندسی نرم افزار، مهندسی سخت افزار و مهندسی فناوری اطلاعات (IT) رو انتخاب می کنن.

نام درس

نوع درس

نام درس

نوع درس

ریاضی 1

پایه

شبکه های کامپیوتری

اصلی

ریاضی 2

پایه

ساختمان داده ها و الگوریتم ها

اصلی

فیزیک 1

پایه

طراحی سیستم های دیجیتال

اصلی

فیزیک 2

پایه

زبان تخصصی

اصلی

مبانی کامپیوتر و برنامه سازی

اصلی

معماری کامپیوتر

اصلی

ریاضیات گسسته

اصلی

سیستم های عامل

اصلی

معادلات دیفرانسیل

اصلی

هوش مصنوعی

اصلی

برنامه سازی پیشرفته

اصلی

طراحی پایگاه داده ها

اصلی

کارگاه کامپیوتر

پایه

طراحی کامپایلرها

اصلی

آمار و احتمال مهندسی

پایه

تحلیل و طراحی سیستم ها

اصلی

ریاضیات مهندسی

اصلی

امنیت داده و شبکه

اصلی

مدارهای الکتریکی

اصلی

طراحی زبان های برنامه سازی

تخصصی

ساختمان های گسسته

اصلی

مهندسی نرم افزار

تخصصی

مدارهای منطقی

اصلی

بازیابی پیشرفته اطلاعات

تخصصی

ساختار و زبان کامپیوتر

اصلی

یادگیری ماشین

تخصصی

نظریه زبان ها و ماشین ها

اصلی

طراحی شیء گرای سیستم ها

تخصصی

2- کنکور کاردانی:

تمام دانش آموزان هنرستانی (فنی و حرفه ای و کاردانش) برای قبولی در رشته کامپیوتر باید در کنکور فنی کاردانی شرکت کنن. در کنکور کاردانی فنی و حرفه ای چهار گرایش وجود داره:

گرایش

پیوسته / ناپیوسته

مجوز شرکت

نرم افزار

پیوسته

فقط هنرستانی ها

فناوری اطلاعات (IT)

پیوسته

شبکه های کامپیوتری

ناپیوسته

هنرستانی ها و دبیرستانی ها

سخت افزار

ناپیوسته

در کنکور کاردانی، دبیرستانی ها فقط میتونن در رشته های کاردانی ناپیوسته شرکت کنن. طبق تجربۀ سال های گذشته،  دبیرستانی ها در کنکور کاردانی شرکت نمیکنن و رقابت در این کنکور کمتره. از طرفی، منابع طراحی سؤال همون کتاب های تخصصی (شایستگی فنی) رشتۀ شبکه و نرم افزار فنی و حرفه ایه. بنابراین، با یک برنامه ریزی مناسب احتمال قبولی در کنکور کاردانی بسیار بالاست.

منابع رشتۀ کامپیوتر در کنکور کاردانی فنی

در صورت قبولی در کنکور کاردانی، شما ابتدا دو سال دورۀ کاردانی رو طی می کنید و مدرک کاردانی (فوق دیپلم) میگیرید. در ادامه با معدل کل کاردانی خودتون انتخاب رشته میکنید و با گذروندن 2 سال دورۀ کاردانی به کارشناسی، مدرک کارشناسی (لیسانس) رو دریافت می کنید.

دانشگاه های برتر: شریعتی، شمسی پور، ولیعصر، منتظری مشهد، کرج

گرایش ها در دانشگاه: شما برای ورود به دورۀ کاردانی باید حتماً یکی از گرایش های زیر رو انتخاب کنید:

نرم افزار: تمام کامپیوترها و وسایل هوشمند به کمک برنامه ها و نرم افزارهایی با انسان ارتباط برقرار میکنن. در واقع این نرم افزارها روح کامپیوتر رو میسازن. تمرکز اصلی در این رشته تولید نرم افزارهای کامپیوتریه. شما در این رشته یاد میگیرید که برای کاربردهای مختلف برنامه های مناسب تولید کنید. در ضمن، تأمین امنیت برنامه ای که تولید کردید هم جزء وظایف شما در این رشته است.

چارت درسی نرم افزار

فناوری اطلاعات: داده ها و اطلاعات در دنیای امروز نقش بسیار مهمی ایفا میکنن. تحلیل داده ها میتونه اطلاعات بسیار ارزشمندی رو در اختیار ما بذاره و فرآیند تصمیم گیری و مدیریت رو برامون راحت تر کنه. شما در این رشته یاد میگیرید چطور داده ها رو جمع آوری، سازمان دهی، طبقه بندی و تحلیل کنید. طراحی سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری برای پردازش داده ها هم از وظایف شما در این رشته است.

چارت درسی فناوری اطلاعات

شبکه های کامپیوتری: شبکه های کامپیوتری دستگاه های محاسباتی متصل به هم هستن که وظیفۀ نقل و انتقال اطلاعات بین کامپیوترها با کامپیوترهای دیگر یا سایر وسایل هوشمند رو بر عهده دارن. در حقیقت، اینترنت شبکۀ بسیار بزرگی از کامپیوترها و سایر وسایل هوشمنده که بین اونها اطلاعات در حال جا به جایی هست. در این رشته شما کار با سخت افزارها و نرم افزارهای شبکه را یاد میگیرید. پیاده سازی، مدیریت و عیب یابی شبکه های کامپیوتری از وظایف شما در این رشته است. از طرفی به روز رسانی تجهیزات و نرم افزارها و تأمین امنیت شبکه بر عهدۀ شماست.

چارت درسی شبکه های کامپیوتری

سخت افزار: هر کامپیوتر از مدارات و تجهیزات الکتریکی متعددی تشکیل شده که در قالب قطعات سخت افزاری کنار هم قرار گرفتن. در واقع سخت افزار، جسم یا کالبد یک رایانه رو تشکیل میده. در این رشته شما علاوه بر طراحی و ساخت قطعات سخت افزاری، به تحلیل و عیب یابی اون ها هم می پردازید.

چارت درسی سخت افزار

3- پذیرش با شرط معدل:

چون رشته کامپیوتر یکی از رشته های بسیار پر تقاضاست، تعداد کمی دانشگاه ضعیف در این رشته با شرط معدل پذیرش دارن. بنابراین ادامه تحصیل در این دانشگاه ها به عنوان آخرین راهکار پیشنهاد میشه.

مقایسۀ مسیرهای ورود به دانشگاه رشته کامپیوتر

مسیر

منابع

رقابت

شرکت کنندگان

کنکور سراسری

کتاب های دبیرستان

زیاد

هنرستانی ها و دبیرستانی ها

کنکور کاردانی

کتاب های

فنی و حرفه ای

متوسط

فقط هنرستانی ها

پذیرش با شرط معدل

کم

هنرستانی ها و دبیرستانی ها

با درنظر گرفتن تمام شرایط، بهترین مسیر ادامه تحصیل برای هنرستانی های علاقه مند به رشته کامپیوتر شرکت در کنکور کاردانی و قبولی در دانشگاه های خوب کشور هست. در ادامه شما میتونید با گرفتن مدرک کارشناسی (لیسانس) خودتون، یا به صورت قوی و با مهارت بالا وارد بازار کار بشید و یا در کنکور ارشد شرکت کنید و در دانشگاه های خوب کشور به تحصیل ادامه بدید.

راستی، هنرستان یار برای دانش آموزانی که میخوان در کنکور کاردانی رشته کامپیوتر شرکت کنن، خدمات صفر تا صد آمادگی کنکور داره. شما میتونید با استفاده از خدمات بی نظیر هنرستان یار، به کسب رتبۀ برتر در کنکور رشته کامپیوتر فکر کنید.

خدمات صفر تا صد هنرستان یار برای کنکور کاردانی 1403

 

رشته کامپیوتر در مقطع ارشد

تمام فارغ التحصیل های کارشناسی در رشته کامپیوتر میتونن در کنکور کارشناسی ارشد این رشته شرکت کنن. مهندسی کامپیوتر در مقطع ارشد گرایش های زیر رو داره:

نرم افزار

شبکه های کامپیوتری

معماری سیستم های کامپیوتری

رایانش امن

بیوانفورماتیک

علوم و فناوری شبکه

بازی های رایانه ای

الگوریتم ها و محاسبات

علوم داده

هوش مصنوعی و رباتیکز

از طرف دیگه، تقاضای بسیار زیادی از طرف دانشگاه های معتبر کشورهای مختلف برای جذب دانشجویان مستعد مهندسی کامپیوتر وجود داره و اگر شما علاقه مند به ادامۀ تحصیل در این دانشگاه ها باشید، مسیر براتون هموار هست. البته باید توجه داشته باشید که برای دریافت پذیرش از دانشگاه های مطرح دنیا، شما باید رزومۀ خوبی داشته باشید. بنابراین علاوه بر اینکه در دانشگاه، خوب درس میخونید تا معدل بالایی بگیرید، حتماً روی مهارت هاتون هم خوب وقت بذارید.

رشته کامپیوتر در بازار کار

هیچ بخشی از زندگی بشر خالی از نفوذ کامپیوتر باقی نمونده. بنابراین مهندسی کامپیوتر به عنوان یکی از رشته های پیشرو در بازار کار شناخته میشه. شاغلان در رشته کامپیوتر علاوه بر فرصت های شغلی زیاد، حقوق بالایی هم نسبت به سایر مهندسان دریافت میکنن. از طرفی، بازار کار رشته کامپیوتر در آینده در حال گسترش هست و به مرور فرصت های شغلی بیشتری ایجاد میشه.

در زیر برخی از مشاغل مرتبط با رشته کامپیوتر بیان شده است:

طراح سیستم های نرم افزاری

بازیابی اطلاعات سیستم ها

طراح سیستم های امنیتی

برنامه نویس شبکه

پیکربندی شبکه های کامپیوتری

طراحی بازی

طراحی ربات

مدیر امنیت اطلاعات

پردازش تصویر با هوش مصنوعی

مدیر پروژه های نرم افزاری

کارشناس تحلیل نرم افزار

برنامه نویسی وب

جمع بندی

رشته کامپیوتر به یکی از پرطرفدارترین و پرکاربردترین رشته ها در دنیا تبدیل شده و هر ساله افراد زیادی رو جذب خودش میکنه. اگر به رشتۀ کامپیوتر علاقه دارید، به شما توصیه می کنیم با ارادۀ قوی در دنیای جذاب و گستردۀ این رشته قدم بذارید.

دانش آموزان نهم: حتماً بین مسیر هنرستان و دبیرستان تعیین تکلیف کنید تا راه براتون روشن تر بشه. به طور کلی ما توصیه میکنیم اگر به مباحث عملی و کار با کامپیوتر علاقه بیشتری دارید، حتماً هنرستان رو انتخاب کنید. ولی اگر علاقه چندانی به کارهای عملی ندارید، بهتره از مسیر دبیرستان رشتۀ ریاضی – فیزیک رو ادامه بدید و در دانشگاه مهندسی کامپیوتر بخونید.

دانش آموزان دبیرستانی: اگر علاقه مند به رشتۀ کامپیوتر هستید، باید بدونید که به دلیل تقاضای زیاد، قبولی در این رشته خیلی آسون نیست. شما باید در کنکور سراسری و امتحانات نهایی بهترین عملکرد رو داشته باشید. در صورت قبولی در دانشگاه، یادتون باشه که شما نسبت به هنرستانی ها مهارت کمتری دارید و باید خوب روی مهارتتون کار کنید.

دانش آموزان هنرستانی: شما از مهارت بالایی در رشته کامپیوتر برخوردار هستید و  این نقطۀ قوت شماست. ولی در مباحث تئوری باید خوب خودتون رو تقویت کنید. سعی کنید در قالب آمادگی برای کنکور کاردانی خوب روی درس های تئوری رشتۀ کامپیوتر مسلط بشید.

سؤالی داری؟! بپرس!

هر سؤالی در مورد رشتۀ کامپیوتر داری، در زیر بپرس تا بهت جواب بدیم.

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازها: 3.5 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید!

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
9 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
N.r
16 روز قبل

کارو دانش بهتره یا فنی و حرفه‌ای ؟
برای شروع چه وسایلی باید تهیه کرد

10 روز قبل

ev temizliğiev temizliği

10 روز قبل

IPTV Premium’s content library is impressive. There’s something for everyone, from movies to series to live sports!

8 روز قبل

blibli

8 روز قبل

I highly advise stay away from this platform. My own encounter with it has been purely dismay and suspicion of deceptive behavior. Be extremely cautious, or even better, look for a trustworthy platform for your needs.

8 روز قبل

palabraptu

8 روز قبل

bliloblo

8 روز قبل

dyson стайлер официальный магазин [url=http://dyson-kupit.com]Dyson[/url] .

8 روز قبل

lalablublu

دسته بندی

9
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x