مقاله جامع رشته حسابداری هنرستان

0
(0)
تعریف حسابداری

در تعریف کلی، حسابداری فن شناسایی، طبقه بندی، خلاصه سازی، ثبت و ارائه رویداد های مالی هست. در واقع حسابداری بعنوان زبان تجارت و زیرشاخه علم اقتصاد شناخته و بصورت کلی فعالیت های حسابداری به سه مرحله تقسیم می‌شود:

مرحله اول: تشخیص و شناسایی رویداد های مالی

مرحله دوم: ثبت رویدادهای مالی در دفاتر و نرم افزارهای حسابداری

مرحله سوم: گزارش اطلاعات حسابداری در قالب صورت های مالی

دروس حسابداری در هنرستان

حسابداری از لحاظ مخاطب، دومین رشته پرطرفدار بین رشته های هنرستانی هست در جدول زیر میتونید دروسی که در هنرستان یاد میگیرید رو نگاه کنید:

دروس آبی رنگ دروس اختصاصی رشتۀ حسابداری رو نشون میدن.

 

دانش آموزان هنرستانی در این 3 سال با 8 کتاب تخصصی حسابداری آشنا خواهند شد که پایه و اساس علم حسابداری هستند و علاوه بر اینها با دروسی مثل ریاضی، فیزیک و شیمی هم سروکار دارند. در پایان سال یازدهم، بچه های هنرستانی باید یک دوره کارآموزی 240 ساعته را پشت سر بگذارند و تاییدیه کارآموزی را به مدیر هنرستان تحویل بدهند تا مدرک دیپلم برای آنها صادر شود.

برای اینکه با راه های ادامه تحصیل تو این رشته آشنا بشی میتونی مقاله زیر رو بخونی 🙂

راه های ادامه تحصیل هنرستانی ها

با توجه به اینکه محتوای درسی رشته های دانشگاه فنی و حرفه ای کاربردی، به روز و هماهنگ با دروس شایسته محور هنرستان ها هست و دانش آموز هنرستانی پس از کاردانی برای کارشناسی نیاز به شرکت در کنکور ندارد (کنکور کاردانی به کارشناسی از سال 1399 برداشته شده و پذیرش با معدل انجام میشود) برای ادامه تحصیل مسیر اول کاردانی و بعد کارشناسی مزایای بیشتری دارد. دانش آموز هنرستانی در ادامه میتواند در کنکور کارشناسی ارشد و دکتری شرکت کند و در دانشگاه تراز اول کشور پذیرفته شود و هیج محدودیتی ندارد.

حسابداری و کنکور فنی حرفه ای

دانش آموزانی که قصد تحصیل در دانشگاه های خوب فنی حرفه ای رو دارند، باید تلاششون رو چند برابر کنند چون با گذشتن از سد کنکور در آخر این مسیر، دانشگاه های سراسری مثل دکترشریعتی، ولیعصر و شمسی پور منتظر شماست.

  • کنکور فنی حرفه ای معمولا هرساله در ابتدای شهریور ماه برگزار میشه و منابع کنکور و ضرایب اون هارو میتونید از طریق جدول زیر ببینید:
گرایش های حسابداری

رشته حسابداری بدلیل اهمیت بالایی که دارد، باعث شده تا به گرایش های مختلفی تقسیم بندی شود تا هر حسابدار در حیطه اختصاصی خود شروع به فعالیت کند. در واقع به وجود آمدن گرایش های حسابداری، نشان دهنده میزان اهمیت تخصص در این رشته است. حسابداری مالیاتی، حسابداری مالی، حسابرسی و حسابداری صنعتی از جمله گرایش هایی هستند که در دانشگاه های فنی حرفه ای تدریس میشوند و دانش آموزان میتوانند با توجه به علایق خود، در هر یک از این گرایشات به تحصیل ادامه دهند.

  • در نظر داشته باشید که شما حتی میتوانید در رشته حسابداری بدون گرایش هم مشغول به تحصیل شوید.
حسابداری و حسابرسی

در واقع هر دوی این رشته ها مربوط به امور مالی و زیر شاخه علم اقتصاد هستند. اما با توجه به مطالبی که گفته شده، در حسابداری ثبت عملیات مالی واحد اقتصادی صورت میگیرد ولی در حسابرسی بررسی صحت عملیات انجام میشود. یعنی حسابرس باید تقلبات و اشتباهات گزارشات تهیه شده توسط حسابدار را پیدا کرده و نسبت به آنها اظهارنظر کند. به همین دلیل لازم است در ابتدا حسابدار خوبی بود تا بتوان یک حسابرس موفق شد.

جدول ظرفیت دانشگاه های فنی شهر تهران براساس گرایش: (ویژه دختران)

گرایش

نام دانشگاه

دوره تحصیلی

ظرفیت مهر

ظرفیت بهمن

حسابداری

دکتر شریعتی

روزانه

30

30

حسابداری

دکتر شریعتی

شبانه

20

20

حسابداری

ولیعصر(عج)

روزانه

19

19

حسابداری

ولیعصر(عج)

شبانه

11

11

حسابرسی

دکتر شریعتی

روزانه

30

30

حسابرسی

دکتر شریعتی

شبانه

20

20

مالی

ولیعصر(عج)

روزانه

19

19

مالی

ولیعصر(عج)

شبانه

11

11

مالیاتی

دکتر شریعتی

روزانه

30

30

مالیاتی

دکتر شریعتی

شبانه

20

20

جدول ظرفیت دانشگاه های فنی شهر تهران براساس گرایش: (ویژه پسران)

گرایش

نام دانشگاه

دوره تحصیلی

ظرفیت مهر

ظرفیت بهمن

حسابداری

شمسی پور

روزانه

30

30

حسابداری

شمسی پور

شبانه

20

20

حسابرسی

شمسی پور

روزانه

20

20

حسابرسی

شمسی پور

شبانه

20

20

صنعتی

شمسی پور

روزانه

20

20

صنعتی

شمسی پور

شبانه

20

20

مالیاتی

شمسی پور

روزانه

20

20

مالیاتی

شمسی پور

شبانه

20

20

دوست داری بدونی تو سالهای اخیر کنکور حسابداری از هر کتاب و پودمان چه تعداد سوال اومده؟
اشباع بازار کاری حسابداری

بنظر شما فعالیت های یک کسب و کار تا کجا میتواند ادامه پیدا کند؟ رشته حسابداری با این موضوع ارتباط مستقیم دارد.

حتما شما هم شنیدید که میگویند برای یک حسابدار همیشه کار وجود دارد. یعنی تا زمانی که با گردش پول و کسب و کارهای مختلف سروکار داریم، با رشته حسابداری همراه هستیم. البته باید این نکته را هم در نظر بگیریم که حتی برخی از کسب و کار های کوچک نیز به بیش از یک حسابدار نیاز دارند. پس اوضاع برای حسابداران خوب بنظر میرسد و در شرکت های بزرگ و حتی بین المللی شاهد اشتغال بیش از ده ها حسابدار هستیم. با اینکه متقاضیان رشته حسابداری در سال های گذشته بیشتر شده ولی در مقایسه با سایر رشته ها متوجه میشویم که کار برای یک حسابدار حرفه ای همیشه وجود دارد.

فرصت های شغلی یک حسابدار

رشته حسابداری اخیرا به یکی از پرطرفدارترین رشته ها تبدیل شده که با توجه به اهمیت فراوان آن در کسب و کار های مختلف، به شاخه های مختلف تقسیم بندی شده است. یعنی شما میتوانید تحت عنوان های شغلی زیر مشغول به کار شوید:

حسابداری مالیاتی، حسابداری مالی، حسابداری بازرگانی، حسابداری امور بیمه، حسابداری حقوق و دستمزد، حسابداری خصوصی و عمومی، حسابداری دولتی، حسابداری صنعتی، حسابداری انبار و … از فرصت های شغلی هستند که برای یک حسابدار وجود دارند. از مزایای این رشته میتوان به این موضوع اشاره کرد که حسابدار میتواند حتی بصورت دورکاری، پروژه ای و یا کار پاره وقت نیز مشغول به کار شود. همچنین حسابدار بدلیل مهارت بالایی که در تجزیه و تحلیل صورت های مالی دارد، میتواند تحت عنوان تحلیلگر اقتصادی و یا مشاور مالی نیز در شرکت های بزرگ استخدام شود.

  • پس به هیچ عنوان شما محدود به یک گزینه و انتخاب نیستید. برای اطمینان از این موضوع میتوانید سری به سایت های کاریابی درون کشور بزنید تا از فرصت های خوب موجود در بازار، باخبر شوید.
آینده حسابداری با وجود هوش مصنوعی

بنظر شما هوش مصنوعی و یک ربات میتواند از پس وظایف سنگین یک حسابدار حرفه ای بربیاد؟

البته که باید این چشم انداز را داشته باشیم که در طی زمان های مختلف، رشته ها تغییر میکنند وانسان باید همیشه خودش را با اطلاعات و فرصت های جدید به روز رسانی کند. آقای جان مک کارتی می گوید ” هوش مصنوعی شبیه سازی فرآیندهای هوش انسان توسط ماشین‌ها به ویژه سیستم‌های کامپیوتری است. تا وظایف فکری را مانند انسان‌ها درک کنند، یاد بگیرند و انجام دهند. هوش مصنوعی از ذهن و رفتار انسان برای حل هر نوع مشکل پیچیده‌ای تقلید می‌کند.”

پس میتوانیم اینطور در نظر بگیریم که هوش مصنوعی قرار نیست جای حسابدار را پر کند ولی یک حسابدار زرنگ می تواند با استفاده از هوش مصنوعی عملکرد خودش را بهبود ببخشد. یعنی پردازش داده های وسیع را به او بسپارد و خطای انسانی را با کمک هوش مصنوعی کاهش دهد. همچنین میتواند ظرفیت کاری اش را افزایش دهد و عملیات بدون وقفه حسابداری را به هوش مصنوعی بسپارد و پروژه های بیشتری قبول کند و متناسبا درآمدش را افزایش دهد. در واقع مهم ترین اهمیت هوش مصنوعی در حسابداری به امنیت داده ها مربوط میشود و حسابدار حرفه ای به راحتی میتواند از سایر رقبا با استفاده از هوش مصنوعی پیشی بگیرد.

ویژگی های یک حسابدار حرفه ای

برای حرفه ای بودن در هر رشته اولویت با یادگیری مهارت های لازم و تخصصی آن رشته است. اما آیا تنها مهارت حسابداری داشتن برای حرفه ای شدن کافی است؟

هر آدمی برای موفق شدن در رشته و حیطه کاری اش باید مهارت های سخت و نرم مربوط به کسب و کار و آن رشته را در نظر بگیرد. برای مثال شما بعنوان یک حسابدار موفق باید بتوانید علاوه بر دانش حسابداری و یادگیری نحوه کار با نرم افزارهای حسابداری ، داده ها و اطلاعات مختلف را نیز تجزیه و تحلیل کنید. از تمامی قوانین مربوط به حسابداری مانند قانون مالیات های مستقیم و حقوق کاری باخبر باشید و تلاش کنید تا همیشه به روز باشید. از دقت و تمرکز بالایی برخوردار باشید و انعطاف پذیری را یک اصل برای خودتان قرار دهید. همچنین مدیریت مناسب زمان نیز از ویژگی های یک حسابدار موفق هست. مثلا در اواخر بهار و زمستان که حجم اطلاعات و گزارشات مالیاتی بالا هست و همچنین تمامی حساب ها باید ردیابی و بسته شوند، شما باید با حجم و فشار کاری بالا کنار بیایید و عملکرد خوبی از خودتان به جا بگذارید و اطلاعات لازم را در زمان درست و به موقع به مدیریت ارائه دهید.

علاوه بر تمامی موارد گفته شده، باید از مهارت های ارتباطی خوبی نیز برخوردار باشید. شما روزانه با افراد زیادی سروکار دارید و برقراری ارتباط عمیق و سازنده را باید در اولویت قرار دهید. رازدار باشید و تمامی تلاشتان را برای پیشرفت سازمان ارائه دهید.

حرف آخر

دانش آموز هنرستانی، درآینده بعنوان یک حسابدار موفق،در شرایط های مختلفی قرار میگیرد. ممکن است که ساعت ها پشت کامپیوتر بنشیند و با عدد رقم های سنگین سر و کله بزند و یا اضافه کاری های زیادی را در آخر سال تجربه کند. پس صبور باشید و همیشه خلاقیت را در نظر بگیرید تا شاهد پیشرفت روز افزون خود باشید. درنهایت هم با توجه به تغییرات اقتصادی کشور، رشته حسابداری رو می‌توان بعنوان یک رشته امن و پرطرفدار در نظر گرفت.

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازها: 0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید!

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

دسته بندی

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x